pilotatotale писал(а):Прошу простить неграмотность, а что такое трекинг лопастей?
Ээээ...
Уровень вибраций вертолета в полете сильно зависит и от правильной балансировки Track&Balance лопастей НВ и РВ. Все лопасти при производстве немного разного веса, рукава втулки НВ так же могут быть немного разными по весу и соотвественно центр масс каждой лопасти в диске НВ неодинаково расположен. Отсюда при вращении возникает вибрация. С лопастями одной серии/комплекта редко бывают проблемы с весовыми характеристиками, поскольку комплекты сразу подбираются на заводе, исходя и из весовых характеристик в том числе. А вот Track с некоторой периодичностью, особенно после полетов в турбулентной среде и при большой загрузке нам приходится 1-2-3 раза в год корректировать..
Ниже скопировал самое короткое и понятное описание понятия Tracking, которое смог быстро найти
Main Rotor Tracking
Theoretically, main rotor blades should all fly in the same plane and maintain equidistant angular spacings during flight. Pitch links and tip tabs can be adjusted to compensate for blade differences to keep the blades in line at all forward speeds. Rotor tracking systems have focused on providing information that can be used to adjust the pitch links and tabs to coax the blades to fly "perfectly".
In the process of using tracking methods and measuring the vibrations that resulted, users found that "perfect track" rarely produced minimum vibrations. Various theories have been proposed to explain this effect. One theory is that each blade has a slightly different shape, twist, flexibility etc. and only by putting them slightly out of track can these variations in lift be compensated. Another theory is that each blade produces a "turbulent wake" that the trailing blade must fly through. If alternating blades are set to fly high and then low, each blade will have "calmer air" to fly through resulting in smoother flight. This effect is more pronounced on aircraft with four or more blades on the main rotor.