Ну если регистрация русская, то больших проблем нет. Но вылететь из Америки на Кубу можно только из Майми Интернейшнал и только по IFR. Другой вариант, лететь через Багамы, например MYNN-MUCM, в обоих есть бензин и оба AoE. Я летал именно так. Но и тут Куба может не принять VFR FP, тогда даете IFR и спокойно летите (оставаясь в VMC!). Только внимательно изучите все схемы заходов в MUCM, их там всего 4, чтобы не напороть лишних косяков, а то точно будут проблемы. При случае (за стаканом

) поспрашивайте местных летчиков как вообще летать IFR, про DME Arc, всякие фиксы и т.д. Так, на всякий случай, вдруг дадут VOR DME заход. Понятно, что запрашивать надо визуальный. Разрешение получается за 48 часов здесь:
Cuban Civil Aeronautical Institute
Calle 23 No. 64 Vedado Plaza de la Revolucion
Ciudad de La Habana 4
Cuba
Telex: AEROCIVIL HABANA
511737 A CIV/CU
Вот что надо:
a. name, nationality, and address of the aircraft operator,
b. aircraft type and registration marks,
c. name of pilot in command,
d. place of origin and destination,
e. air corridor and routes to be used under the flight plan,
f. date of the flight,
g. purpose of flight,
h. number of passengers and type and amount of cargo,
i. statement of third party insurance liability coverage,
j. radio frequencies available.
Документы на борту:
a. registration certificate,
b. certificate of airworthiness,
c. the licenses for all crew members,
d. the aircraft log book,
e. if it carries radio equipment, the license of the onboard radio station,
f. if it carries passengers, a list of their names, showing places of embarkation and destinations,
g. if it carries cargo, a manifest and detailed declarations thereof.
И добро пожаловать на Остров Свободы!
Но имейте в виду:
Any airplane which flies over Cuban national territory or jurisdictional waters may be intercepted and required to land if:
a. flying over national territory and jurisdictional waters without proper authorization;
b. flying without proper authorization outside national routes or established international corridors;
c. executing inappropriate maneuvers; and
d. does not carry out the instructions from Air Traffic Control.
Aircraft that have been ordered to land, or have landed without proper authorization will be subject to whatever penalties the Cuban authorities may prescribe, without recourse. The pilot and/or aircraft owner will be held responsible for any damage, injuries or expenses resulting from his actions.
No aircraft may make an overflight carrying photographic equipment, arms, ammunition, explosives, or such other articles and substances as the Cuban aeronautical authority may specify.
"Вот вы: все вы здесь валютчики! Обращаюсь к вам как к специалистам - мыслимое ли это дело?
- Мы не валютчики, - раздались отдельные обиженные голоса в зале, - но дело это немыслимое."